Ugrás a tartalomhoz
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
Instagram Facebook Youtube

Beszélgetés Huszár András kurzusvezetővel

Mozgalmas napok a Ludovika Collegium 2025-ös nyári táborában

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem tehetséggondozó programjának közössége, a Ludovika Collegium (továbbiakban: LC) immár harmadik alkalommal is korábban jól bevált helyen, a Víztudományi Kar (továbbiakban: NKE

Tovább»
2025.08.29.

Hogyan válaszolhat a nevelés a mai világ kihívásaira? – Dr. Pécsi Ritával Barlay Borbála beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Uzsalyné Dr. Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola főiskolai tanára, az Organikus Pedagógia Módszertani Központ vezetője, akivel Barlay Borbála,

Tovább»
2025.08.08.

A közösség ereje megmutatkozott az LC Szakmai napjain

A Ludovika Collegium június 29. és július 1. között tartotta Szakmai napok elnevezésű eseményét a kollégiumban, a Ludovika Campuson, valamint az Orczy Úti Kollégiumban. A

Tovább»
2025.07.04.

A kibertér pszichológiai hatásai – Dr. Császár-Nagy Noémivel Szilágyi Bori beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Dr. Császár-Nagy Noémi klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar egyetemi docense, akit Szilágyi Bori, az

Tovább»
2025.06.29.

Rekordszámú jelentkező a Ludovika Collegiumban

A szokásokhoz híven 2025-ben is egy rendkívül intenzív és változatos Felvételi napban csúcsosodott ki a Ludovika Collegium felvételi kampánya, amely március közepén vette kezdetét, ez

Tovább»
2025.06.13.

Globális dilemmák, külpolitikai erőterek és a mesterséges intelligencia – közéleti est Dr. Feledy Botonddal

A Ludovika Collegium közéleti estjén ezúttal Dr. Feledy Botond külpolitikai elemző, az LC Board tagja volt a vendég, akivel Ollár Richárd, az LC és a

Tovább»
2025.06.10.

Az LC második évfolyamos hallgatói a bevezető kurzusokat követően úgynevezett tematikus ív keretében tanulnak tovább. Ez egyetlen intenzív kurzus, mely az egész féléven át keretezi a tanulmányokat. Huszár Andrással, a Klímavédelem tematikus ív kurzusvezetőjével készítettünk interjút tapasztalatairól, élményeiről.

LC: Mik voltak az első benyomásaid?

Huszár András: Az első benyomások alapvetően pozitívok voltak, nyolc diák vesz részt a kurzuson, ami egy ideális létszám a hatékony, ámde mégsem nagyon szűkkörű tanuláshoz. Mindenkin azt láttam, hogy nagyon érdekli a téma, de nehezen tudja megragadni elsőre, hogy mi mindent fed le az éghajlatváltozás, de jellemzően van egy-egy olyan részterület, ami az adott hallgatót kifejezetten érdekli. A félév során pozitívan és érdeklődően álltak a kurzushoz a diákok, nem igazán kell őket motiválni a tanulásra, mert foglalkoztatja őket a téma. Általában is jellemző, hogy egyre többeket érdekel a klímaváltozás, különösen a fiatalok körében, a hallgatók pedig egyre inkább átlátják mennyire összetett ez a kérdéskör.

LC: A klímaváltozást egy speciális oktatási keretrendszerben, úgynevezett tematikus ív keretében dolgozzátok fel. Röviden bemutatnád, hogy mi az a tematikus ív és mennyiben különbözik ez egy átlagos egyetemi kurzustól?

HA: Azt fontos elmondani, hogy – legjobb tudomásom szerint – Magyarországon máshol nincs kimondottan az éghajlatváltozásról szóló féléves tematikus képzés. A tematikus ív azért különleges szerintem, mert egy konkrét témára fel lehet fűzni különböző előadásokat, melyek egymással mégis összefüggenek, és ezt az összefüggést az éghajlatváltozás kérdésköre adja. A tematikus ív három sarokpontot határoz meg, mivel a klímaváltozás egyébként egy rendkívül tág témakör.

  • Az első sarokpont, hogy Magyarországra fókuszálunk. Bár globális a probléma és globális válaszok kellenek, de azok nemzetállamok megoldásainak az összességei.
  • A második az egyes szektoroknak a kijelölése, mivel az éghajlatváltozás problémaköre számos alproblémára osztható, ahogy az üvegházhatású gázok kibocsátását is szektoronként szokták értelmezni. A kurzus három szektorra fókuszál, ami Magyarország számára is legnagyobb kihívás: az energia, a mezőgazdaság és a közlekedés. E három témakör mentén fűzzük fel az órákat és ehhez kapcsolódnak olyan témákon átívelő területek, amelyek mind a háromhoz kapcsolódnak. Ilyenek a pénzügyi, gazdasági kérdések, hogy miből valósítjuk meg és hogyan a szükséges változásokat, beruházásokat stb., de hasonlóan fontos kérdéskör a társadalmi vetületek. Azt látjuk, hogy a legjobb klímapolitikai javaslatcsomag sem tud megvalósulni, ha annak nincs társadalmi támogatottsága. Ezek témákon átívelő területek, amik rendre előkerülnek.
  • A harmadik fontos eleme a kurzusnak az Európai helyreállítási tervhez kapcsolódik (RFF), amit az EU a COVID-19 járvány után gazdasági helyreállítás érdekében hozott létre és jelentős források hívhatók le belőle, melyhez a tagállamoknak nemzeti tervet kellett készíteniük, hogyan használnák fel ezeket a forrásokat. A hallgatóknak majd egy alternatív javaslatcsomagot kell készíteniük kifejezetten a három szektorra fókuszálva.

Ez azért fontos, mert a kurzusnak egy átfogó célja, hogy egyértelműen értelmezzük a gazdasági és társadalmi szempontok mellett a környezeti szempontokat is, és egy háromdimenziós látásmódot igyekszünk átadni. Egy ilyen alternatív terven keresztül, ami egy nagyon valós közigazgatási helyzetet modellez, sokat tanulhatnak a stratégiaalkotás folyamatából. Látják a probléma összetettségét, egy konkrét feladat végrehajtását végzik el, majd az elkészült terveket szakértőkkel is validálják. Lesz egy kutatási interjúkészítési szakasz, aminek fontos eleme, hogy ütköztetik a rögvalósággal az elképzeléseiket.

LC: A módszertani kérdéseket részleteznéd még? Milyen eszközökkel dolgoztok az órán?

HA: Fontos eleme a Ludovika Collegiumnak, hogy nem a hagyományos oktatási modellt a követi, a frontális, „megmondó” előadásmódot, hanem sokkal inkább egy hallgatókat bevonó modellre épít, és én is ezt igyekszem a klímavédelmi kurzuson megvalósítani. Ez nem mindig könnyű, főleg ha meghívott előadó van, mert a magyar közegben ez nem megszokott előadási forma, de én kifejezetten kérem a meghívott előadókat is, hogy vonják be a hallgatókat. Volt olyan óránk, ahol egy klímamodell segítségével a hallgatók saját maguknak tudtak validálni intézkedéseket, rögtön ellenőrizve, hogy egy adott döntés „mennyit hoz a konyhára” pl. az üvegházkibocsátás szempontjából. Volt „szerepjátékos” óra, ahol egy konkrét problémakör mentén osztottunk ki szerepeket – magyar kormány, Európai Bizottság, Greenpeace, nagy energiaszolgáltatók stb. – és el kellett játszaniuk azokat érdekeket, amiket valószínűsítettek a megadott résztvevőknek. Érdekes tapasztalat volt az is számomra, hogy a diákok mennyire aktívak, előfordult, hogy az előadótól folyamatosan kérdeztek. Voltak persze hagyományosabb óráink is, ahol az előadói módszertan érvényesült, de törekszünk minél nagyobb interaktivitásra.

LC: Létező jelenség a klímaszorongás, klímadepresszió. Te kurzusvezetőként mennyire találkoztál a hallgatók részéről ezzel a problémával?

HA: A legfrissebb kutatások szerint a fiatalok közel 70%-a kapcsol valamiféle negatív érzést a klímaváltozáshoz. Ami egy sokkoló szám, de ezt megerősítik az én mikrotapasztalataim is. A kurzuson is akad olyan hallgató, akin érződik ez a féle szorongás. Épp a legutóbb órán beszéltünk erről, hogy a szorongás ellen a legjobb ellenszere a cselekvés. Ne azt érezzék, hogy passzív szereplői a történetnek, hanem próbálják úgy megélni, hogy tehetnek még a klímaváltozás ellen. Bár milyen rossz lesz a helyzet, mindig van/lesz értelme jót tenni, ha mást nem, akkor a kármentés vagy a kárminimalizálás mindig fontos lesz. A klímadepresszió egy valós probléma, és nálunk is megjelent a kurzuson, de én igyekszem cselekvő irányba terelni a hallgatókat.

LC: Konkrét lehetőségekről is beszéltetek?

HA: Az egyik első, amiről a hallgatókat igyekszem informálni, hogy milyen lehetőségek vannak. Például a Kék Bolygó Alapítványnál elérhetők ösztöndíjak, amik indirekt módon arra ösztönzik a hallgatókat, hogy ilyen irányba kutassanak. Végső soron viszont mindenkinek magának kell megtalálnia a saját életében, hogy milyen lehetőségei vannak az önkéntes munkától a publikációig. Nem gondolom, hogy mindegyikük ilyen területen fog dolgozni, az naivitás, de az fontos, hogy a klímatudatosság beépüljön, ami visszamutat a korábban említett társadalmi tudatosságra, társadalmi támogatottságra. A klímaváltozásra adandó válaszok együtt fognak járni bizonyos hétköznapi életben jelentkező kellemetlenségekkel, de minél inkább értik az emberek ezeknek a szükségességét, hogy mi a stratégiai cél, annál pozitívabban fogadnak be ilyen döntéseket.

LC: Ahogy említetted a klímaváltozás kérdése szerteágazó, ami számos szereplőt érint, hogy súlyoznád ezeket a szereplőket? Kiknek van a legnagyobb felelőssége?

HA: Mindenkinek van szerepe, nincs meg az a luxus, hogy valakire rátoljuk a felelősséget és várjuk a megoldást, de ezeknek a felelősségeknek a mértéke nyilván eltérő. Más a lehetősége és a felelőssége magánszemélyeknek, nemzetállamoknak vagy akár az Európai Uniónak. Én azért választottam, hogy a kurzus Magyarországra fókuszáljon, mert a Párizsi megállapodás, ami talán a legfontosabb klímavédelmi megállapodás az elmúlt 30 évben, kifejezetten a nemzetállamokra épít, hogy ők állapítsák meg, hogy milyen korlátozásokat tudnak vállalni. Természetesen a cégek szerepe is nagy, nélkülük nincs megoldás. Itt az a kérdés, hogy milyen jogszabályi hátteret kell teremteni, ami a cégeket szabályozza, milyen ösztönzőket lehet bevetni, ami a segíti a folyamatot. Egyre több cég veszi észre, hogy szükséges azt mutatni, hogy törődnek az éghajlatváltozással – bár sokszor csak a kommunikáció szintjén törődnek –, ebben van szabályozói felelősség is, hogy milyen előírásoknak kell eleget tenni. A mi kurzusunk – mivel az NKE-nek is ez a profilja – elsősorban az állami felelősségre összpontosít, mely a klímavédelem szempontjából valóban az egyik legfontosabb szereplő. A cégek a status quo-ban érdekeltek, de nagyon tudnak adaptálódni szükség esetén. De még egyszer: mindenkinek van felelőssége és mindenkit érdekelté is kell tenni, hogy hozzájáruljanak a zöld átálláshoz.

Írta: Puchard Balázs, Prajczer Petra
Fotó: Hoványi Márton, Tom Fisk, pexels.com

Hasznos linkek

uni-nke.hu
Sütikezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató

Kapcsolat

+36 1 432 9000 /20 885
info@ludovikacollegium.hu 

1089 Budapest, Diószegi Sámuel utca 30.
Gépjárművel a Sárkány utca felől megközelíthető.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése érdekében. Bővebb információt a Sütikezelési Tájékoztatóban talál.
Elfogadom a javasolt sütibeállításokat