Ugrás a tartalomhoz
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
Instagram Facebook Youtube

Jogász szemmel a világ: Mindennapi jogeseteink – 3. rész

Hogyan válaszolhat a nevelés a mai világ kihívásaira? – Dr. Pécsi Ritával Barlay Borbála beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Uzsalyné Dr. Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola főiskolai tanára, az Organikus Pedagógia Módszertani Központ vezetője, akivel Barlay Borbála,

Tovább»
2025.08.08.

A közösség ereje megmutatkozott az LC Szakmai napjain

A Ludovika Collegium június 29. és július 1. között tartotta Szakmai napok elnevezésű eseményét a kollégiumban, a Ludovika Campuson, valamint az Orczy Úti Kollégiumban. A

Tovább»
2025.07.04.

A kibertér pszichológiai hatásai – Dr. Császár-Nagy Noémivel Szilágyi Bori beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Dr. Császár-Nagy Noémi klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar egyetemi docense, akit Szilágyi Bori, az

Tovább»
2025.06.29.

Rekordszámú jelentkező a Ludovika Collegiumban

A szokásokhoz híven 2025-ben is egy rendkívül intenzív és változatos Felvételi napban csúcsosodott ki a Ludovika Collegium felvételi kampánya, amely március közepén vette kezdetét, ez

Tovább»
2025.06.13.

Globális dilemmák, külpolitikai erőterek és a mesterséges intelligencia – közéleti est Dr. Feledy Botonddal

A Ludovika Collegium közéleti estjén ezúttal Dr. Feledy Botond külpolitikai elemző, az LC Board tagja volt a vendég, akivel Ollár Richárd, az LC és a

Tovább»
2025.06.10.

Mentális kihívások a modern világban – Sipka Bencével Mátó Gréta beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Sipka Bence pszichológus, Ember-Technológia kapcsolat szakértő, a LifeTech Balance központ alapítója, akit Mátó Gréta, a Ludovika Collegium hallgatója, az Országos Kórházi

Tovább»
2025.05.24.

Új sorozatunkban jogesetmegoldások publikálásával szeretnénk megismertetni a „jog világát”, illetve az olvasóval közösen csodálkozunk rá arra, hogy életünknek még a leghétköznapibbnak tűnő megmozdulásai, történetei is rejtegethetnek magukban jogi vonzatokat. Cikksorozatunk harmadik részében a fogyasztóvédelemről és a PCR tesztekről olvashattok.

A VÍRUS ÁRA

avagy

Kötelező-e a COVID PCR teszt árának feltüntetés az egészségközpontokban?

A koronavírust kiszűrni hivatott gyorstesztek talán már mindannyiunk házipatikájának részei, azonban nem sokkal ezelőtt a PCR tesztek elvégeztetése és beszerzése koránt sem volt ennyire egyszerű és magától értetődő feladat. Ebből adódóan a köréjük csoportosuló jogi kérdések között is szép számmal akadtak fejtörést okozóak. A mai jogeset is közülük fejt meg egyet, méghozzá a fogyasztóvédelem szemüvegén keresztül.

Annak érdekében, hogy a fogyasztó megfontolt mérlegelést követően képes legyen a megfelelő szolgáltatás kiválasztására, a hazai fogyasztóvédelmi szabályozás komplex garanciarendszerének keretében többek között megkívánja a fogyasztó írásban történő tájékoztatását a szolgáltatás árára vonatkozóan. A tájékoztatásnak az előre meghatározott díj esetében ezen összegre, egyéb esetben annak számítási módjára kell kiterjednie. A kellő információk rendelkezésre bocsátásának módja ugyanakkor függ attól a körülménytől, hogy a szolgáltatás nyújtásának, illetve megrendelésének helye egybe esik-e, avagy az adott ügylet esetében különválik. Az egyébként magánegészségügyi szolgáltatások tekintetében általában elterjedt gyakorlatot, miszerint a szolgáltatás tényleges igénybevételét telefonos vagy online formában történű időpontfoglalás előzi meg, a személyes érintkezések lehetőségét erősen korlátozó járványhelyzet csak tovább erősítette.

Az erősödő tendencia pedig azt a kérdést is előtérbe helyezte, hogy egy ilyen helyzetben tulajdonképpen hol tekinthető megvalósultnak a megrendelés? Tovább görgetve a jogi problémát, az ügylet mely pontján tölti be a fogyasztói tájékoztatás a rendeltetésének megfelelő célt? Az alábbiakban ismertetett, Kúriát is megjárt ügy hiánypótló módon szolgál határozott állásfoglalással, melyet a Kúria Kfv.IV.37.412/2021/5. számú ítéletből ismerhetünk meg.

A Kúria felülvizsgálatának alapjául szolgáló tényállás szerint alperes kormányhivatal a felperes által működtetett egészségközpontban ellenőrzést végzett, melynek során megállapította, hogy a COVID PCR teszt szolgáltatás árát az egészségközpont helyszíni árlistája annak ellenére sem tartalmazta, hogy a helyszínen a szolgáltatás igénybe vehető. A felvett jegyzőkönyv tanúsága szerint a recepciós a bejelentkezéshez szükséges információkat tartalmazó kártya átnyújtásával csupán szóban nyújtott tájékoztatást arról, hogy a hatósági árszabású szolgáltatás kizárólag előzetes időpont-egyeztetést követően vehető igénybe.

Alperes hatósági eljárását követően határozatában megállapította, hogy felperes magatartásával megszegte a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 14. § (1) bekezdésének rendelkezéseit, melynek alapján írásban tájékoztatni kellett volna a fogyasztót a megvételre kínált termék eladási áráról és egységáráról, illetve a szolgáltatás díjáról. A tájékoztatás módja, mivel szolgáltatás nyújtásának és megrendelésének helye megegyezett, a 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet 6. § (1) bek. a) pontja szerint a fogyasztó számára könnyen hozzáférhető árjegyzék lett volna.

A felperes a Miskolci Törvényszékhez benyújtott kereseti kérelmében kérte a bíróságot az alperesi határozat megsemmisítésére arra hivatkozással, hogy alperes tévesen jutott arra a megállapításra, hogy a szolgáltatás nyújtásának helyszínén lehetőség nyílik magának a szolgáltatásnak a megrendelésére is. Kifejtette, hogy a teszt elvégzésének megrendelését nem lehet a helyszínen elvégezni, mert az eljárást szükségképpen telefonos vagy online időpontfoglalás előzi meg. A felperesi érvelés szerint ezért a COVID PCR teszt árának egészségközpontban kihelyezett árjegyzéken való feltüntetése ebben az esetben nem tekinthető jogszabályi kötelezettségnek.

Az elsőfokú bíróság elutasította a felperes keresetét. Az ítélet indokolásában rávilágított arra, hogy nem biztos, hogy a potenciális fogyasztónak lehetőségei vagy preferenciái az online időpontfoglalást teszik lehetővé, ahogyan az sem, hogy a telefonos időpontfoglalásnál értesül-e a fogyasztó az árakról. A bíróság emellett indokolatlannak tartotta, hogy egy esetlegesen helyszínen megjelenő fogyasztó érdeklődésére a honlapról való tájékozódás lehetőségét kínálják fel.

A felperes az elsőfokú ítélet elleni felülvizsgálati kérelemmel élt, melyben ismét kifejtette, hogy a szolgáltatás megrendelésére csak előzetesen van mód, tehát a helyszínen már csak az előzetes időpontfoglalással rendelkező egészséges személyek vehetik igénybe a szolgáltatást. Érvelése szerint ebből következik, hogy a szolgáltatási díjak feltüntetési módjának körében az egészségközpontra a 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet 6. § (1) bek. b) pontja irányadó, melynek teljes egészében megfelel a honlapon, illetve telefonon történő árfeltüntetés és tájékoztatás.

A másodfokú fórum a fentiek alapján úgy határozott, hogy az alperes az országgyűlési választás A Kúriának, mint felülvizsgálati fórumnak tehát lényegében azt a kérdést kellett feloldania, hogy a szóban forgó szolgáltatás nyújtásának, illetve a megrendelésének helye megegyezik-e. E tekintetben pedig a felperesi felülvizsgálati kérelem alaposságát mondta ki. Indokolásában rámutatott arra, hogy a megrendelés már online vagy telefonos úton megtörténik, és ezt nem befolyásolja az a tény, hogy a szolgáltatás árának kiegyenlítése esetlegesen a helyszínen is történhet, illetve az sem, hogy a szolgáltatás igénybevételét később a helyszínen csak az egészségesek számára teszik lehetővé. Utóbbiak már mind a létrejött kötelem teljesítésének részkérdései. Mivel pedig a megrendelés már az időpontfoglalás körében megtörténik, így a fogyasztói érdekek védelme azt kívánja, hogy a tájékoztatás is ezen a ponton legyen elérhető, hiszen e tájékoztatás itt képes beteljesíteni a célját, azaz, hogy segítse a fogyasztót a megalapozott döntés meghozatalában.

A Kúria tehát a felperes pernyertességét megállapítva rögzítette, hogy az egészségközpont jogszerűen járt el, amikor kizárólag a szolgáltatás telefonos vagy online megrendelésekor adott a fogyasztó számára hozzáférhető módon tájékoztatást a COVID PCR tesztek áráról.

Szerző: Dittrich Anna
Kép: canva.com,

Felhasznált irodalom:

A Kúria Kfv.IV.37.412/2021/5. számú ítélete

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény

4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól

Hasznos linkek

uni-nke.hu
Sütikezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató

Kapcsolat

+36 1 432 9000 /20 885
info@ludovikacollegium.hu 

1089 Budapest, Diószegi Sámuel utca 30.
Gépjárművel a Sárkány utca felől megközelíthető.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése érdekében. Bővebb információt a Sütikezelési Tájékoztatóban talál.
Elfogadom a javasolt sütibeállításokat