Hamarosan a végéhez ér a Ludovika Collegium hallgatói tehetséggondozó programjának 2022-es felvételi időszaka. A május 8-ai határidővel záruló jelentkezés (mely az LC honlapjáról érhető el) apropóján a programigazgatót, Velkey György Lászlót kérdeztük a képzés részleteiről.
Mi a Ludovika Collegium célja? Milyen hallgatók jelentkezését várják?
A Ludovika Collegium (LC) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kiemelt tehetséggondozó programja. A hallgatók a nappali tagozatos egyetemi tanulmányaikat kiegészítő képzést kapnak. Az első évfolyam 2021 februárjában kezdte meg tanulmányait, jelenleg a harmadik felvételi folyamat zajlik, a most jelentkezők szeptembertől kezdik meg a hat féléves szakmai munkát. A program célja, hogy a közigazgatás számára képezzen vezetőket. A „leadership” készségek két oldalára koncentrálunk. Egyfelől az emberekkel való munkára: milyen képességekkel kell rendelkeznie egy jó vezetőnek? Hogyan kell csapatban dolgozni? Másfelől pedig a szintetizáló képesség fejlesztésére, amely különösen fontos a közigazgatásban, ahol egy-egy döntésnek számos szabályozási területen lesz következménye.
Az LC sajátossága, hogy az NKE mellett más felsőoktatási intézmények hallgatói előtt is nyitva áll. Az első két évfolyamunk valóban interdiszciplináris közösségként működik. Jogászok, közgazdászok, bölcsészek, társadalomtudósok tanulnak együtt, sőt még orvostanhallgatónk is van. Célunk, hogy megőrizzük és fokozzuk ezt a sokféleséget, hiszen nagy szellemi többletet jelent a hallgatók számára, hogy más tudományterületek képviselőivel alkothatnak egy közösséget, dolgozhatnak együtt a projekteken. Az NKE hallgatói közül eddig kizárólag civilek csatlakoztak hozzánk, ugyanakkor bízunk abban, hogy idén az egyenruhás képzések hallgatói közül is számos jelentkező érkezik.
Melyek az LC képzési programjának legfontosabb elemei?
Az LC képzése három fő területre összpontosul. A hallgatók különféle, félévenként változó tematikus ívekből választhatnak érdeklődésüknek megfelelően. A tematikus ívek kis létszámú, gyakorlati fókuszú kurzusokként működnek. Minden kurzust az adott terület elismert szakértője koordinál, aki a téma részleteihez kapcsolódóan a közigazgatásból, a versenyszférából vagy a tudományos életből jövő hazai és külföldi vendégoktatókat von be a képzésbe, valamint projektfeladatokat végez a hallgatókkal. A kurzuson végzett munka fontos alkalma a „hackathon”, melynek során a hallgatók által választott projektfeladat elmélyítése, kidolgozása történik meg. Eddig „klímavédelem”, „digitalizáció”, „egészségpolitika”, „településfejlesztés” és „humán versenyképesség” témájában tartottunk tematikus íveket.
A képzés második területe a „soft skill”-ek fejlesztése. Erre különféle tréningek keretében kerül sor. A hallgatók változatos témák közül választhatnak. Szerveztünk már többek között „konfliktuskezelés”, „tárgyalástechnika”, „nyilvános beszéd” (magyar és angol nyelven), „protokoll”, „időmenedzsment” témában tréninget a hallgatók számára. A „soft skill”-ek fejlesztéséhez kapcsolódik az idegennyelv-tudás. A program kimeneti követelménye, hogy minden itt végzett hallgató legalább C1-es szinten beszéljen angolul. A felvételi során ez még nem követelmény, tehát vannak, akik a közepesnél rosszabb angol nyelvtudással érkeznek hozzánk. Az ő angoltudásukat emelt óraszámban fejlesztjük. Azok számára, akik már jól tudnak angolul, és karriertervük indokolja, más idegennyelv oktatását is biztosítja az LC. Együttműködésben állunk az ÁNTK Idegennyelvi és Szaknyelvi Lektorátusával, valamint a Kínai Tanszékkel.
A képzésünket az egyéni képzési modul teszi teljessé. Minden hallgató karrierútja, érdeklődése, erőssége más és más. Az LC célja kifejezetten az, hogy személyre szabott fejlesztést adjon az egyes hallgatóknak. Ennek érdekében belsős és külsős mentori programot valósítunk meg. Minden hallgatónk kap egy-egy belső mentort – az LC-menedzsment tagjai közül, aki különleges figyelemmel követi a hallgató munkáját. A felsőbb éves hallgatók – teljesítményük alapján – külsős szakmai mentort is kaphatnak, saját szakterületüknek megfelelően. A mentorprogramunk a gyakorlati tapasztalatszerzést és a kapcsolatrendszer megerősítését tűzi ki célul. Az egyéni képzési terület fontos eleme, hogy a hallgatók félévről félévre célokat tűznek ki maguk elé; teljesítményük értékelését más szempontok mellett az is meghatározza, hogy miként tudják ezeket a saját célokat teljesíteni.
Milyen leterheltséggel kell számolnia annak, aki beiratkozik a Ludovika Collegiumba?
A Ludovika Collegium képzése komoly terhelést jelent a hallgatóknak. Hétfő és kedd délutánonként tartjuk a kurzusokat, szerdánként szakmai panelbeszélgetések zajlanak. Ezeken kívül, ahogy fent is említettük, a hallgatóink mentorprogramban vehetnek részt. Félévente három alkalommal hétköznap délelőtti intézménylátogatás keretében közigazgatási, állami szerveket, intézményeket látogatunk meg. Így hétközben 10-15 óra munkát igényel a programban való részvétel, az egyetemi tanulmányokon túlmenően. Továbbá félévente átlagosan hat hétvégén egyéb kötelező programokat szervezünk – tréningeket, kulturális programokat, közösségi hétvégét.
Nyilvánvaló, hogy a nappali tanulmányok fölötti LC-s munka olyan terhelést jelent, ami mellett nem lehet pénzkereső munkát vállalni, ezért a program kiemelt ösztöndíjjal és térítésmentes lakhatással segíti a hallgatóit abban, hogy ők csak a tanulmányaikra koncentrálhassanak. Az ösztöndíj összege az első félévben 100 ezer forint, később pedig a féléves teljesítmény határozza meg. A Ludovika Collegium hármas jelszava: „Kíváncsi, Bátor, Elhivatott”. Valóban olyan hallgatók jelentkezését várjuk, akik kíváncsiak egymásra, hajlandóak egy új közösség működtetésére fordítani energiáikat; akik bátrak belevágni egy nagy leterhelést jelentő programba és olyan terület irányába orientálódni, ami olykor kihívásokat jelent; akik elhivatottak arra, hogy tehetségükkel és szorgalmukkal a tágabb közösségük, hazájuk boldogulását segítsék.
Interjú: Tinkó Máté
Borítókép: Szilágyi Dénes