Ugrás a tartalomhoz
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
Instagram Facebook Youtube

A Black Friday sötét oldala

A Parlamentben jártak a Ludovika Collegium hallgatói

A Magyar Országgyűlés épületében tett látogatásunk már az első perctől kezdve igazán különleges élmény volt, nemcsak látványban, hanem szakmai tartalomban is. Még az épület előtt,

Tovább»
2025.11.21.

Kiemelkedő retorikai teljesítmények a Ludovika Collegium nyolcadik hackathonján

A november 14-ei eseménymegnyitóval, dr. Cseri Petra osztályvezető asszony üdvözlő szavaival elrajtolt a Ludovika Collegium történetének nyolcadik, 0–24 órás esetmegoldó versenye, az úgynevezett hackathon. Az

Tovább»
2025.11.20.

A láthatatlan jogi dilemmák – beszámoló a 2025. őszi NKE RTK Tudományos Diákköri Konferenciáról

„A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karán minden félévben megrendezett Tudományos Diákköri Konferencia a hallgatói tudományos élet legkiemelkedőbb eseménye és a tehetséggondozás esszenciális fóruma. A konferencia

Tovább»
2025.11.18.

A Föld nevű űrállomásról a kozmosz végtelenjébe – közéleti est Farkas Bertalan űrhajóssal

A Ludovika Collegium novemberi második közéleti estjén Farkas Bertalan dandártábornok, az első magyar kutató űrhajós osztotta meg életútját és tapasztalatait a hallgatósággal. Az est moderátora

Tovább»
2025.11.17.

Az emberi döntéshozatalok mélyebb összefüggései – közéleti est Dr. Papp Miklóssal

A Ludovika Collegium november 4-én újabb közéleti estet szervezett, ezúttal „Mindennapi döntéseink” címmel. Az esemény meghívott vendége Dr. Papp Miklós görögkatolikus pap és morálteológus volt,

Tovább»
2025.11.13.

Európai szintű válaszok az egészségügy nagy kihívásaira

Az EU4Health Program az Európai Unió egészségügyi szektorra vonatkozó válasza a COVID-19 világjárványra, illetve annak tapasztalataira, mely egyben az eddigi legnagyobb volumenű egészségügyi finanszírozási kezdeményezés

Tovább»
2025.10.27.

Sorozatunkban jogesetmegoldások publikálásával szeretnénk megismertetni a „jog világát”, illetve az olvasóval közösen csodálkozunk rá arra, hogy életünknek még a leghétköznapibbnak tűnő megmozdulásai, történetei is rejtegethetnek magukban jogi vonzatokat. Cikksorozatunk legújabb részében Dittrich Anna a közelgő Black Friday jogi vonzatait vizsgálja.

Egy olyan világban élünk, ahol szinte mindennek van világnapja, vagy legalábbis egy dedikált ünnepe. Ezekben a novemberi napokban a megkülönböztetett figyelem a hatalmasnak tűnő kedvezményekre, kiárusításokra és magára a féktelen vásárlásra irányul. A Black Friday és újdonsült kistestvére, a Cyber Monday így mind a hagyományos üzletekben, mind pedig az online térben tálcán kínálja a lehetőséget a fogyasztók számára, pénztárcájuk könnyítésére. Mielőtt azonban mi magunk is távoznánk a kasszától, érdemes a jogi szemüvegünket felvéve újra rápillantanunk a pirosan izzó akciós árcédulákra, mert azok bizony akár megtévesztő információkat is tartalmazhatnak. Így tett nemrégiben a hazai versenyhatóság is, és határozatával egészen a Kúriáig kísérte el a vásárlókat.

A közelmúltban közzétett Kf.VI.37.626/2018/7. számú ítéletében a bíróság egy olyan reklámakciót vizsgált, amely a Black Friday szellemiségéhez igazodva igen magas, akár 50-70%-os árengedményeket is ígért a fogyasztók számára. Első látásra eddig az akció inkább örömet ébreszthet a vásárlókban, azonban közelebbről szemlélve a hirdetéseket, azok már egyáltalán nem a tisztességesség benyomását keltik.

A kedvezmény hatóköre
A jogesettel összhangban problémát jelenthet például az, ha a figyelemfelhívó árcédulák a cég akciós termékkínálatának csak a töredékét érintik. A vizsgált ügyben a féláron vagy annál kedvezőbben az ilyen áruk csupán megközelítőleg 7%-a volt megvásárolható. Persze védekezés gyanánt itt hivatkozhatnánk a kedvezmény mértéke elé biggyesztett bűvös „akár” szóra, azonban a vonatkozó bírsági gyakorlat ennél a szóhasználatnál is megkívánja legalább a 10%-os akció-lefedettséget a teljes érintett termékpalettán. A Kúria ítéletében kimondta tehát: „[e]lvárás az, hogy az ígért előny reálisan, életszerűen elérhető legyen az átlagos fogyasztó számára.”

A termékösszetétel
A kínálat körén kívül annak összetétele is intő jel lehet egy akció vizsgálatakor. A hivatkozott jogesetben például a legkedvezményesebb ajánlatok egyáltalán nem a cég fő profiljához tartozó termékekből álltak, hanem egyéb, fogyasztók bevonzására alkalmas, preferált portékákból. Annak érdekében, hogy a kereskedelmi gyakorlat tisztességes legyen, ilyen esetben a kedvező ígéretnek mindenképpen ki kell terjednie a cég által forgalmazott tipikus, azaz fő termékekre.

Az árfekvés
A vásárlók ámítása szempontjából szintén nem közömbös ezeknek a nagy kedvezménnyel kínált termékeknek az árfekvése sem. Ahogyan arra a Kúria is rámutat, ha a kereskedő alig párezres áron hirdeti ezt a szűk és atipikus termékcsoportot, az könnyen azt a benyomást keltheti a védtelen vásárlóban, hogy nézelődése során a húzótermékhez hasonló típusú dolgokat talál majd, hasonló áron. Könnyű belátni, hogy ez a feltételezés sok esetben sajnos nem állná meg a helyét, és megalapozatlan döntések felé terelné az akciók elé tévedőket.

A korábbi ár
A korábbi évek fogyasztóvédelmi tanulságai és tapasztalatai mellett azonban az idei szezon is tartogat magában árcsökkenést övező jogi izgalmakat. A 2022-es uniós jogi fejleményeknek köszönhetően az idei vásárlási szezonban debütált a kedvezmények kommunikációjának új szabályanyaga. Az új rendelkezések szerint a vállalkozásoknak az akció bejelentésekor meg kell jelölnie a korábbi árat is. Ennek a korábbi árnak pedig a legalább 30 nappal korábbi legalacsonyabb árnak kell megfelelnie.

Tehát legközelebb, amikor a tekintetünk a piros cédulák felé fordul, jusson eszünkbe, hogy mit mond a bíróság az árkedvezményekről szóló joggyakorlatában.

Szerző: Dittrich Anna

Felhasznált irodalom:
A Kúria Kf.VI.37.626/2018/7. számú ítélete.
Az Európai Parlament és a Tanács 2019/2161 irányelve (2019. november 27.) a 93/13/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a 98/6/EK, a 2005/29/EK és a 2011/83/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az uniós fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb végrehajtása és korszerűsítése tekintetében történő módosításáról; HL L 328., 2019. 12. 18.
4/2009. (I. 30.) NFGM–SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól.
2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról.
https://www.investopedia.com/terms/b/blackfriday.asp#toc-what-is-black-friday

A kiemelt kép forrása: trulyexperiences.com

Hasznos linkek

uni-nke.hu
Sütikezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató

Kapcsolat

+36 1 432 9000 /20 885
info@ludovikacollegium.hu 

1089 Budapest, Diószegi Sámuel utca 30.
Gépjárművel a Sárkány utca felől megközelíthető.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése érdekében. Bővebb információt a Sütikezelési Tájékoztatóban talál.
Elfogadom a javasolt sütibeállításokat