Ugrás a tartalomhoz
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
Instagram Facebook Youtube

A Black Friday sötét oldala

Hogyan válaszolhat a nevelés a mai világ kihívásaira? – Dr. Pécsi Ritával Barlay Borbála beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Uzsalyné Dr. Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola főiskolai tanára, az Organikus Pedagógia Módszertani Központ vezetője, akivel Barlay Borbála,

Tovább»
2025.08.08.

A közösség ereje megmutatkozott az LC Szakmai napjain

A Ludovika Collegium június 29. és július 1. között tartotta Szakmai napok elnevezésű eseményét a kollégiumban, a Ludovika Campuson, valamint az Orczy Úti Kollégiumban. A

Tovább»
2025.07.04.

A kibertér pszichológiai hatásai – Dr. Császár-Nagy Noémivel Szilágyi Bori beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Dr. Császár-Nagy Noémi klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar egyetemi docense, akit Szilágyi Bori, az

Tovább»
2025.06.29.

Rekordszámú jelentkező a Ludovika Collegiumban

A szokásokhoz híven 2025-ben is egy rendkívül intenzív és változatos Felvételi napban csúcsosodott ki a Ludovika Collegium felvételi kampánya, amely március közepén vette kezdetét, ez

Tovább»
2025.06.13.

Globális dilemmák, külpolitikai erőterek és a mesterséges intelligencia – közéleti est Dr. Feledy Botonddal

A Ludovika Collegium közéleti estjén ezúttal Dr. Feledy Botond külpolitikai elemző, az LC Board tagja volt a vendég, akivel Ollár Richárd, az LC és a

Tovább»
2025.06.10.

Mentális kihívások a modern világban – Sipka Bencével Mátó Gréta beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Sipka Bence pszichológus, Ember-Technológia kapcsolat szakértő, a LifeTech Balance központ alapítója, akit Mátó Gréta, a Ludovika Collegium hallgatója, az Országos Kórházi

Tovább»
2025.05.24.

Sorozatunkban jogesetmegoldások publikálásával szeretnénk megismertetni a „jog világát”, illetve az olvasóval közösen csodálkozunk rá arra, hogy életünknek még a leghétköznapibbnak tűnő megmozdulásai, történetei is rejtegethetnek magukban jogi vonzatokat. Cikksorozatunk legújabb részében Dittrich Anna a közelgő Black Friday jogi vonzatait vizsgálja.

Egy olyan világban élünk, ahol szinte mindennek van világnapja, vagy legalábbis egy dedikált ünnepe. Ezekben a novemberi napokban a megkülönböztetett figyelem a hatalmasnak tűnő kedvezményekre, kiárusításokra és magára a féktelen vásárlásra irányul. A Black Friday és újdonsült kistestvére, a Cyber Monday így mind a hagyományos üzletekben, mind pedig az online térben tálcán kínálja a lehetőséget a fogyasztók számára, pénztárcájuk könnyítésére. Mielőtt azonban mi magunk is távoznánk a kasszától, érdemes a jogi szemüvegünket felvéve újra rápillantanunk a pirosan izzó akciós árcédulákra, mert azok bizony akár megtévesztő információkat is tartalmazhatnak. Így tett nemrégiben a hazai versenyhatóság is, és határozatával egészen a Kúriáig kísérte el a vásárlókat.

A közelmúltban közzétett Kf.VI.37.626/2018/7. számú ítéletében a bíróság egy olyan reklámakciót vizsgált, amely a Black Friday szellemiségéhez igazodva igen magas, akár 50-70%-os árengedményeket is ígért a fogyasztók számára. Első látásra eddig az akció inkább örömet ébreszthet a vásárlókban, azonban közelebbről szemlélve a hirdetéseket, azok már egyáltalán nem a tisztességesség benyomását keltik.

A kedvezmény hatóköre
A jogesettel összhangban problémát jelenthet például az, ha a figyelemfelhívó árcédulák a cég akciós termékkínálatának csak a töredékét érintik. A vizsgált ügyben a féláron vagy annál kedvezőbben az ilyen áruk csupán megközelítőleg 7%-a volt megvásárolható. Persze védekezés gyanánt itt hivatkozhatnánk a kedvezmény mértéke elé biggyesztett bűvös „akár” szóra, azonban a vonatkozó bírsági gyakorlat ennél a szóhasználatnál is megkívánja legalább a 10%-os akció-lefedettséget a teljes érintett termékpalettán. A Kúria ítéletében kimondta tehát: „[e]lvárás az, hogy az ígért előny reálisan, életszerűen elérhető legyen az átlagos fogyasztó számára.”

A termékösszetétel
A kínálat körén kívül annak összetétele is intő jel lehet egy akció vizsgálatakor. A hivatkozott jogesetben például a legkedvezményesebb ajánlatok egyáltalán nem a cég fő profiljához tartozó termékekből álltak, hanem egyéb, fogyasztók bevonzására alkalmas, preferált portékákból. Annak érdekében, hogy a kereskedelmi gyakorlat tisztességes legyen, ilyen esetben a kedvező ígéretnek mindenképpen ki kell terjednie a cég által forgalmazott tipikus, azaz fő termékekre.

Az árfekvés
A vásárlók ámítása szempontjából szintén nem közömbös ezeknek a nagy kedvezménnyel kínált termékeknek az árfekvése sem. Ahogyan arra a Kúria is rámutat, ha a kereskedő alig párezres áron hirdeti ezt a szűk és atipikus termékcsoportot, az könnyen azt a benyomást keltheti a védtelen vásárlóban, hogy nézelődése során a húzótermékhez hasonló típusú dolgokat talál majd, hasonló áron. Könnyű belátni, hogy ez a feltételezés sok esetben sajnos nem állná meg a helyét, és megalapozatlan döntések felé terelné az akciók elé tévedőket.

A korábbi ár
A korábbi évek fogyasztóvédelmi tanulságai és tapasztalatai mellett azonban az idei szezon is tartogat magában árcsökkenést övező jogi izgalmakat. A 2022-es uniós jogi fejleményeknek köszönhetően az idei vásárlási szezonban debütált a kedvezmények kommunikációjának új szabályanyaga. Az új rendelkezések szerint a vállalkozásoknak az akció bejelentésekor meg kell jelölnie a korábbi árat is. Ennek a korábbi árnak pedig a legalább 30 nappal korábbi legalacsonyabb árnak kell megfelelnie.

Tehát legközelebb, amikor a tekintetünk a piros cédulák felé fordul, jusson eszünkbe, hogy mit mond a bíróság az árkedvezményekről szóló joggyakorlatában.

Szerző: Dittrich Anna

Felhasznált irodalom:
A Kúria Kf.VI.37.626/2018/7. számú ítélete.
Az Európai Parlament és a Tanács 2019/2161 irányelve (2019. november 27.) a 93/13/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a 98/6/EK, a 2005/29/EK és a 2011/83/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az uniós fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb végrehajtása és korszerűsítése tekintetében történő módosításáról; HL L 328., 2019. 12. 18.
4/2009. (I. 30.) NFGM–SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól.
2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról.
https://www.investopedia.com/terms/b/blackfriday.asp#toc-what-is-black-friday

A kiemelt kép forrása: trulyexperiences.com

Hasznos linkek

uni-nke.hu
Sütikezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató

Kapcsolat

+36 1 432 9000 /20 885
info@ludovikacollegium.hu 

1089 Budapest, Diószegi Sámuel utca 30.
Gépjárművel a Sárkány utca felől megközelíthető.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése érdekében. Bővebb információt a Sütikezelési Tájékoztatóban talál.
Elfogadom a javasolt sütibeállításokat