A légiforgalmi irányítás napjaink globalizált világában kiemelt jelentőségű feladat, hiszen világszerte napi 100 ezer repülőgép emelkedik a levegőbe (statista.com, 2023). Ezek biztonságos működéséért dolgoznak a légiforgalmi irányítók is, akik Magyarországon (és NATO felkérésre a koszovói magas légtérben) a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat kötelékében teljesítenek szolgálatot. – Turú Márton Levente, a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi gazdálkodás alapszakos hallgatója folytatja a légiforgalmi irányítás témájáról szóló cikkét.
A HungaroControl 2022-ben ünnepelte megalakulásának 20. évfordulóját, elődje a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) volt. (kozlekedesimuzeum.hu, n.d.) A cég világszínvonalú szolgáltatást nyújt, és több nemzetközi díjjal is büszkélkedhet, amely részben az innovatív megoldásainak köszönhető. Ezen megoldások pedig egy olyan dinamikusan fejlődő iparágban, mint amilyen a légiipar, elengedhetetlenek.
A légiforgalmi irányítás a repülés rövid, megközelítőleg százéves történelmében hosszú utat járt be, hazánk pedig úttörőnek számít a szakmában. Az irányítók elsődleges célja a repülésbiztonság megvalósítása a légi járművek biztonságos elkülönítése által, emellett azonban kiemelt feladatuk a hatékonyságnövelés és a környezetbarát irányítási módszerek alkalmazása is. Ezek megvalósítása attól függően, hogy milyen irányítási formáról van szó, eltérő lehet (airportal.hu, 2012).
Alapvetően háromfajta irányítói munkakör létezik: Toronyirányítói (tower/aerodrome controller), közelkörzeti irányítói (approach controller) és körzeti irányítói (area controller). A toronyirányítók a repülőterek forgalmát irányítják annak légterében és a földön. Ők engedélyezik a le- és felszállást, valamint a gurulóutak forgalmáért is felelősek. A közelkörzeti irányítók (approach controllers) biztosítanak összeköttetést a toronyirányítók és a körzeti irányítók (area controllers) között. Az ő feladatuk, hogy megfelelő elkülönítést (biztonságos távolságot) alakítsanak ki a körzeti légtér és a repülőterek légtere (CTR) között közlekedő gépeknek. A biztonságos elkülönítés a közelkörzetben és a repülőterek légterében is nagyban függ az egymás után érkező gépek turbulencia kategóriába történő besorolásától.
A turbulencia, „turbulens áramlás során az áramló közeg fizikai jellemzői (nyomás, sebesség, áramlási irány) gyorsan, kaotikusan változnak. Ennek eredménye a levegő örvénylő mozgásában mutatkozik meg, amelyet okozhatnak időjárási események, de maguk a repülőgépek is” (eta.bibl.u-szeged.hu, 2017).
Az alapján, hogy mennyire turbulens (mekkora turbulenciát generál) egy repülőgép, eredetileg három turbulencia kategóriába sorolták azokat: könnyű (L-light), közepes (M-medium) és nehéz (H-heavy), azonban az Airbus A380-800-as repülőgép megjelenése után egy negyedik csoportot, a „szuper”-t (J-super) is létrehozták, ugyanis a világ legnagyobb utasszállítója méretéből fakadóan külön csoportot érdemel (skybrary.aero, n.d.).
A toronyirányítók és az approach controllerek munkájában a fenti kategóriák kiemelt jelentőségűek, ugyanis turbulencia kategóriától függően eltérő elkülönítést kell biztosítani a repülőgépek között vagy időben, vagy pedig távolságban. Erre azért van szükség, mert a nehezebb repülőgépek akkora turbulenciát generálnak, amely irányíthatatlanná teheti a mögöttük haladó, náluk könnyebb repülőgépeket, ez pedig fatális kimenetelhez is vezethet.
A harmadik irányítói csoport a körzeti irányítók csoportja. Az ő feladatuk az útvonalon haladó repülőgépek irányítása, a felszálló gépek optimális magasságba történő emelése, illetve a leszálló gépek biztonságos süllyesztése az approach controllerek légterébe. A körzeti irányítók az approach és a toronyirányítókhoz képest kevesebbet kommunikálnak rádión, viszont jellemzően egyszerre nagyobb mennyiségű repülőgépet kezelnek. Bár a koronavírus járvány alatt hazánkban is csökkent a forgalom, az orosz–ukrán háború okozta légtérlezárások miatt a korábban Ukrajnán keresztül haladó járatok jelentős része hazánk fölé került, így az utóbbi időben a magyar körzeti irányítók munkaterhelése jelentősen növekedett.
A forgalomnövekedés kezelését a technológiai újítások mellett az irányítási szabályok megújítása is nagyban segíti. A szocializmus alatt Magyarország légtere főként katonai műveletekre volt fenntartva, a polgári repülés csak légifolyosókon keresztül üzemelhetett. A rendszerváltás után ezt a rendszert megreformálták, „trackek” kialakítására került sor, amelyek hálószerű rendszerként osztották fel a magyar légteret, a repülőgépek pedig ezen háló „szálain” közlekedhettek. Ez a rendszer nagyobb szabadságot engedett az irányítóknak, ugyanis a „trackekről” letérhettek a repülőgépek, emiatt pedig gyakran rövidebb útvonalakon lehetett eljuttatni a gépeket a céljuk felé (Kovács, 2016). Ezek a rövidítések az idő múltával egyre gyakoribbá váltak, hiszen a rövidebb út alacsonyabb üzemanyag‐ fogyasztást és kevesebb károsanyag-kibocsátást jelentett. Az ebből következő hatékonyságnövelést felismerve hazánk lett Európában az első olyan ország, amely bevezette a „free route airspace-t”, azaz a szabad légtérhasználatot (hungarocontrol.hu, 2015), amelynek köszönhetően a légitársaságok teljesen szabadon, a számukra legkedvezőbb útvonalat választva tervezhették meg útjukat. Ma ez az elképzelés számos országban jelen van, és európai szintű kiterjesztése már a megvalósítás útján jár. (Európai Parlament, n.d.)
Azok, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a légiforgalmi irányítók munkájába, látogassanak el a www.hungarocontrol.hu weboldalra!
Források:
Airportal.hu: (2012): Hogyan működik a légiforgalmi irányítás?, URL: https://airportal.hu/hogyan-mukodik-a-legiforgalmi-iranyitas/, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Eta.bibl.u-szeged.hu (2017): Műszaki Alapok 1. Áramlási Viszonyok, URL: https://eta.bibl.u-szeged.hu/3112/2/M%C5%B1szaki%20alapok%201%20-%20%C3%81raml%C3%A1si%20viszonyok.pdf, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Európai Parlament (n.d.): Air transport: Single European Sky, URL: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/133/air-transport-single-european-sky, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Hungarocontrol.hu (2015): Európában elsőként a HungaroControl vezeti be a szabad légtérhasználat leghatékonyabb verzióját, URL: https://www.hungarocontrol.hu/sajtoszoba/hirek/hungarian-free-route-airspace, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Hungarocontrol.hu (n.d.): Egymillió repülőút károsanyag-kibocsátását spórolták meg a hazai légiforgalmi irányítók – Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl, URL: https://www.hungarocontrol.hu/sajtoszoba/hirek/Egymilli%C3%B3%20rep%C3%BCl%C5%91%C3%BAt%20k%C3%A1rosanyag-kibocs%C3%A1t%C3%A1s%C3%A1t%20sp%C3%B3rolt%C3%A1k%20meg%20a%20hazai%20l%C3%A9giforgalmi%20ir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%B3k, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Kovács Bence (2016): A polgári légiközlekedés útvonalai Magyarországon, URL: http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/szakdolg/2016-bsc/kovacs_bence.pdf, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Közlekedési Múzeum (n.d.): Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság, URL: http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu/s/ferihegy70/page/LRI, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Skybrary.aero (n.d.): ICAO Wake Turbulence Category, URL: https://www.skybrary.aero/articles/icao-wake-turbulence-category, Letöltés dátuma: 2023. 01. 14.
Statista.com (2023): Number of flights performed by the global airline industry from 2004 to 2022, URL: https://www.statista.com/statistics/564769/airline-industry-number-of-flights/, Letöltés dátuma: 2023. 01. 12.
Írta: Turú Márton Levente
A kiemelt kép forrása: hungarocontrol.hu