Egyetemünk kiemelt tehetséggondozó programja, a Ludovika Collegium (LC) április 21-22-én rendezte meg hackathonját. A hackathon a Ludovika Collegium félévének egyik csúcspontja: a hallgatóknak 24 óra leforgása alatt kellett egy számukra ismeretlen kérdésre vonatkozóan javaslatokat és cselekvési tervet kidolgozniuk. A megmérettetésen az LC képzési filozófiájának megfelelően vegyes csapatok dolgoztak együtt, különböző tudományterületeken jártas hallgatók adhatták össze tudásukat egy konkrét feladat jegyében, gyakorlati célok elérésére.
Sajátos hackathon a Ludovika Collegiumé, hiszen egy féléves közös munkafolyamatba illeszkedik, úgymond az LC-kurzusok gyorsítópályájaként értékelhető. A keretet adó féléves témák ezúttal az Oktatási rendszer, valamint a Média és hírközlés voltak, a feladatkiírásokat a tematikus ívek kurzusvezetői állították össze.
Hogyan lehetne előmozdítani a társadalmi párbeszédet Magyarországon? – tette fel a kérdést Dr. Török Bernát, az Eötvös József Kutatóközpont Igazgatója, a Ludovika Collegium Média és hírközlés tematikus ívének vezetője. Szinte közhelyszerű a kérdésfölvetés, hogy a társadalom tagjai mennyire állnak valóban párbeszédben egymással: hírfogyasztási szokásaink gyakran egysíkúak, zárt hírbuborékok alapján tájékozódunk, visszhangkamrákban élünk. A csapatok feladata az volt, hogy a szabályozási oldal felől megközelítve vagy a technológia adta lehetőségeket felhasználva dolgozzanak ki cselekvési tervet a helyzet javítására.
Készítsenek javaslatot a köznevelési rendszeren belül tervezett értékelési rendszerre! – szólt a Dr. Baráth Tibor oktatási szakértő által megadott feladat. Az értékelési rendszert egy képzeletbeli, tudásalapú, nyersanyagban szegény ország vonatkozásában kellett megtervezni (design), létrehozni (implementation) és működtetni – külön kitérve a kormányzás funkcionális feladatának megszervezésére az említett szekvenciális fázisokban.
A feladatok ismertetése után a 4 fős hallgatói csapatok azonnal munkához láttak. A délután és az este során szakértői mentori segítséget vehettek igénybe, valamint elkölthették a hackathonokon szokásosnak nevezhető pizzavacsorát. A munka az Orczy-parkban, majd az LC épületében folytatódott egészen hajnalig. Reggel 9 órától pedig következtek a prezentációk a két szakterület képviselőiből álló vegyes zsűri előtt.
A hakchathon zsűrijének tagjai ezúttal Dr. Bitskey Botond, az Alkotmánybíróság főtitkára, Dr. Halász Gábor, az ELTE PPK professzor emeritusa, Dr. Kuslits Béla, a JESC ökológiai referense, Loboda Zoltán, a Digitális Jólét Nonprofit Kft divízióvezetője, Dr. Setényi János, az MCC Tanuláskutató Műhely igazgatója, valamint Dr. Ződi Zsolt, az EJKK Információs Társadalom Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa voltak. A zsűritagok értő és támogató értékelésekkel segítették a csapatok munkáját. Nemcsak győztest hirdettek, hanem minden egyes csapatnak részletes és támogató értékelést adtak, tanácsokat a továbbiakhoz.
A legjobb közoktatási értékelési rendszert Dávid Levente (ELTE TTK), Molnár Tibor (ELTE TáTK), Pál Csaba (BCE) és Szalai Emília (NKE ÁNTK) dolgozta ki. Miután meghatározták az ideális értékelési rendszer alapelveit, kitértek a legfontosabb értékelési alrendszerek, az intézményi, az intézményvezetői, az oktatói és a tanulói értékelésre, illetve a vonatkozó adatalapú mérési lehetőségekre. Külön értékelte a zsűri, hogy nagy jelentőséget helyezett a csapat az implementáció megtervezésére, ami gyakran hiányzik a hasonló projektekből – nem csak az ötletversenyek esetén.
A Média és hírközlés kategóriában győztes javaslat, Fodor Márk Joszipovics (NKE HHK alumnusz), Schvitz Bettina Boglárka (NKE RTK), Seres Sára (NKE ÁNTK) és Vida Bernadett (ELTE ÁJK) projektje a tudatos médiahasználat eszközének kifejlesztését tűzte ki célul. A tervezett platform alapját a mesterséges intelligencia által szelektált RSS-hírfolyamok adják majd, amelyek összegyűjtik és kategorizálják az egyes eseményeket bemutató, eltérő narratívákat. Több csapathoz hasonlóan a győztesek is keresték a két nagy téma közti lehetséges találkozási pontokat, így koncepciójuk részeként egy középiskoláknak szóló, a közéleti témákkal kapcsolatos tájékozottságot előmozdító tananyagfejlesztési munka körvonalait is felvázolták.
Velkey György László, az LC programigazgatója, a hackathon főszervezője a bemutatókhoz kapcsolódó rövid köszöntőjében azt emelte ki, hogy a hackathon struktúrájában visszatükröződik a teljes LC-küldetés. A tehetséggondozáshoz ugyanis két dolog szükséges: munka és közösség, a hackathon pedig éppen erről szól, munkáról, együttműködésről, az eredmények megosztásáról és a visszajelzések beépítéséről. Biztosak vagyunk abban, hogy nagyon tanulságos volt az intenzív közös munka a résztvevők számára.
Írta: Hajnal Dominik
Fotó: Frech Helga