Ugrás a tartalomhoz
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
Instagram Facebook Youtube

„Napjaink globalizált világában minden összefügg mindennel” – Interjú Dr. Kaiser Ferenc kurzusvezetővel

Mozgalmas napok a Ludovika Collegium 2025-ös nyári táborában

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem tehetséggondozó programjának közössége, a Ludovika Collegium (továbbiakban: LC) immár harmadik alkalommal is korábban jól bevált helyen, a Víztudományi Kar (továbbiakban: NKE

Tovább»
2025.08.29.

Hogyan válaszolhat a nevelés a mai világ kihívásaira? – Dr. Pécsi Ritával Barlay Borbála beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Uzsalyné Dr. Pécsi Rita neveléskutató, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola főiskolai tanára, az Organikus Pedagógia Módszertani Központ vezetője, akivel Barlay Borbála,

Tovább»
2025.08.08.

A közösség ereje megmutatkozott az LC Szakmai napjain

A Ludovika Collegium június 29. és július 1. között tartotta Szakmai napok elnevezésű eseményét a kollégiumban, a Ludovika Campuson, valamint az Orczy Úti Kollégiumban. A

Tovább»
2025.07.04.

A kibertér pszichológiai hatásai – Dr. Császár-Nagy Noémivel Szilágyi Bori beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Dr. Császár-Nagy Noémi klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar egyetemi docense, akit Szilágyi Bori, az

Tovább»
2025.06.29.

Rekordszámú jelentkező a Ludovika Collegiumban

A szokásokhoz híven 2025-ben is egy rendkívül intenzív és változatos Felvételi napban csúcsosodott ki a Ludovika Collegium felvételi kampánya, amely március közepén vette kezdetét, ez

Tovább»
2025.06.13.

Globális dilemmák, külpolitikai erőterek és a mesterséges intelligencia – közéleti est Dr. Feledy Botonddal

A Ludovika Collegium közéleti estjén ezúttal Dr. Feledy Botond külpolitikai elemző, az LC Board tagja volt a vendég, akivel Ollár Richárd, az LC és a

Tovább»
2025.06.10.

Az LC képzésének hallgatói a bevezető kurzusokat követően úgynevezett „tematikus ív” keretében tanulnak tovább. Ez egyetlen intenzív kurzust jelöl, mely az egész féléven át keretezi a tanulmányokat. Dr. Kaiser Ferenccel, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának egyetemi docensével, a „Védelempolitikai ismeretek” tematikus ív kurzusvezetőjével hallgatónk, Péterfi Botond készített interjút a 2022/23. őszi félév tapasztalatát illetően.

Melyek voltak az első benyomásai a Ludovika Collegiumról? Volt-e már korábban tapasztalata hasonló intézményekkel oktatóként?
Alapvetően pozitív tapasztalatokat szereztem, a vezetés elég konstruktívnak és segítőkésznek bizonyult. (Erre néha szükség is volt, mert akadt néhány menet közbeni változtatás a kurzuson.) A hallgatók esetében lényegében erre számítottam: tehetséges és érdeklődő, de az esti órákra való tekintettel azért néha eléggé fáradtnak tűnő fiatalokkal találkoztam. Régebben (5-10 éve) voltak óráim/kurzusaim a Mathias Corvinus Collegiumban, illetve egyszer-egyszer előadásaim az ELTE Eötvös József Collegiumban, a BME Liska Tibor Szakkollégiumban, illetve a PTE ÁJK Óriás Nándor Szakkollégiumban. Természetesen voltak óráim, előadásaim az NKE Biztonságpolitikai, Nemzetbiztonsági, illetve Ostrakon Szakkollégiumaiban is. Továbbá konferenciáikon, kerekasztal-beszélgetéseiken, sőt táboraikban is részt vettem egyszer-egyszer.

Miként határozott a két kurzusvezető-asszisztens személyéről, Speck Gyuláról és Bartók Andrásról? Miért rájuk esett a választása?
András a doktoranduszom, ráadásul a Collegium vezetése is javasolta őt kurzusvezetőtársként. Egy ideje már az egyetemen is a kollégám, akinek szakmai felkészültségét, illetve előadói kvalitásait nagyra tartom. Ugyanakkor – és ez talán még fontosabb volt a választásnál – megbízható, nagy munkabírású, jól terhelhető, illetve szavatartó embernek ismertem meg és eddig – a kurzus közben sem – okozott csalódást. Ráadásul, mivel elvárás volt egy erős gyakorlati rész a kurzusban, ezért is volt észszerű őt választanom, hiszen az utolsó néhány alkalomnál használt „RAND Hedgemony” stratégiai játékot vélhetőleg ő ismeri hazánkban a legjobban.
Gyulát biztonság- és védelempolitikai mesterszakos hallgatóként és doktoranduszként is tanítottam, illetve egy ideje már szintén kollégám az egyetemen. Többször ültünk együtt szigorlati bizottságban is, ahol – ez a juniorok terhe – jegyzőkönyvvezetőként segítette a munkánkat. Nem ismételném szóról szóra, amit Bartók Andrisról mondtam, mert Gyuláról hasonlóan pozitív a véleményem. Tudtam, hogy az adminisztratív feladatok ellátására aligha találnék nála alkalmasabb embert, illetve kellően rugalmas ahhoz, hogy a változó programú előadók – az elmaradhatatlan cserebere – jelentette kihívásokat is kezelni tudja.

Mik a legfontosabb témakörök, amelyeket egy ilyen féléves összefoglaló/áttekintő jellegű „Védelempolitikai ismeretek” kurzus keretében Ön szerint mindenképpen érdemes érinteni?
A kurzus elméleti részében elsősorban Oroszország Ukrajna elleni agresszióját jártuk körül. Itt lényegében az általános biztonság- és védelempolitikai ismereteket kellett a konfliktushoz kapcsolni. Így a háború okainak, történelmi előzményeinek, illetve menetének (hadműveletek, alkalmazott fegyverrendszerek stb.) bemutatása mellett kiemelt jelentősége volt a konfliktus hatásainak (kíber-, energia- és élelmiszerellátás-biztonsági, népesedési/migrációs, nukleáris elrettentési stb.) bemutatása, illetve a nagyhatalmak (Oroszország mellett az USA, EU–NATO, Kína) álláspontjainak, valamint biztonság- és védelempolitikájának bemutatása is. Emellett egy kis stratégiai tervezési, illetve elemzési részt is sikerült beszuszakolnunk az elég feszes órarendbe. Természesen – mivel ezt a szakos hallgatók több félévben és számos kurzus keretében tanulják – erre egyetlen kurzus keretében csak meglehetősen vázlatosan kerülhetett sor.

Hogyan tudta beemelni a szomszédunkban dúló háborút és egyéb aktualitásokat ezen védelempolitikai alapok mellé, mit tartott a legfontosabbnak átadni a háború kapcsán?
Az orosz–ukrán háború is – sajnos – eklatáns példája, hogy napjaink globalizált világában minden összefügg mindennel. Az egész kurzus logikai gondolatmenete erre a vezérelvre épült, azaz: rávilágítani a kapcsolódási pontokra a regionális és globális események és folyamatok – okok, következmények/hatások, trendek – között. (Csak egy példa: a nemzetközi piacok háború miatti bizonytalansága, az oroszoknak való energetikai kitettség hogyan okozott felvásárlási pánikot, ez miért verte fel – nem csak az energiahordozók esetében – az árakat, illetve az egész folyamat miért növelte világszerte az inflációt.)

Mekkora kihívást jelentett a tematika összeállítása során a tehetséggondozó program interdiszciplináris jellege, hallgatóink sokrétű képzettsége?
Úgy kellett elkészítenünk a tematikát, hogy az megfeleljen a vezetőség, a „Board”, illetve a hallgatók elvárásainak is. Nem lehettünk túlságosan „szakbarbárok”, hiszen a hallgatók jelentős része itt találkozott először a biztonság- és védelempolitika diszciplínával, ugyanakkor – mivel a résztvevők egy része azért rendelkezett némi előképzettséggel ezen a területen – nem mehettünk el túlzottan a jó értelemben vett tudományos ismeretterjesztés felé sem. Remélem, sikerült eltalálnunk ezt a kényes egyensúlyt.

Hogyan választotta ki a kurzuson résztvevő számos vendégelőadót?
Több mint két évtizede oktatok, dolgozom ezen a területen, ezért elég jó rálátásom van a számba vehető szakemberekre. Olyan embereket választottunk ki – Andrással közösen –, akiket jól ismerünk, olvastuk/olvassuk a témában megírt tudományos munkáikat, illetve hallottuk előadni őket. Plusz azt is tudtuk, hogy el is fognak jönni előadást/órát tartani, ha felkérjük őket.

Mennyire tartotta aktívnak és érdeklődőnek a Ludovika Collegium hallgatóit a félév során?
Összességében kedvező volt a kép. Az általános csoportaktivitás jó volt. Mindig voltak kérdések, illetve gyakran jócskán „túlóráznunk” is kellett, hogy mindenre válaszolni tudjunk. Egyénenként teljesen változó volt a kép. Voltak, akik mindig kitűntek a többiek közül a hozzáállásukkal. De olyanra is akadt példa, hogy az egyik héten rendkívül aktív hallgató a következő alkalommal olyan fáradt volt, hogy szinte belealudt az órába. Aztán nem mindenkit érdekelt minden téma. Voltak olyanok is, akik például az elméleti résznél nem voltak igazán beszédesek, de a feladatok kidolgozásánál, illetve a stratégiai játéknál odatették magukat.

Hogyan tekint vissza a teljes félévre, sikerült-e megvalósítania elképzeléseit a kurzus kapcsán?
Igen, bár erről inkább a résztvevő hallgatókat kellene megkérdezni.

Mely témákkal kíván a közeljövőben a szakterületén belül a legtöbbet foglalkozni?
Sajnos, amíg ez a borzalom nem ér véget a szomszédunkban, addig eléggé kötött a programom. Az, hogy napi szinten képben legyek a konfliktus történéseivel, illetve a tágabb hatásaival, napi három-négy óra munkát igényel a munkaköri feladataim ellátásán túl. A média pedig azonnali válaszokat kér, jobb esetben 6-12 órám van egy rádió- vagy tévéinterjú előtt, így nincs idő arra, hogy csak egy-egy felkérés után kezdjek el felkészülni rá.

Kitekintés: Mik lehetnek hazánk leglényegesebb biztonságpolitikai próbatételei a következő években?
Ezek nem elválaszthatók a globális biztonság- és védelempolitikai trendektől. Nyilvánvaló a szomszédunkban zajló háború fenyegetése, illetve részben a konfliktus által okozott vagy fokozott olyan kockázatok és fenyegetések, mint az energiaellátásunk kitettsége, az óriási infláció, az államháztartás helyzete. Szintén jelentős feszültégek forrásai már most is az EU és a NATO, illetve a V4-ek többi tagállama és hazánk közti jelentős nézeteltérések az orosz–ukrán háború megítéléséről, illetve az annak megoldásához szükséges lépésekről. Hosszabb távon viszont én egyértelműen a klímaváltozás, illetve a Föld egyes régióinak túlnépesedését és hatásait (általános felmelegedés, édesvíz- és élelmiszerszűkösség, a termőföldek degradálódása, élettérkonfliktusok, migráció) emelném ki. Emellett a fejlett (és különösen az európai) országokat általában sújtó elöregedést, illetve népességfogyást – amit Kelet- és Délkelet-Európában tovább súlyosbít a fiatalok nyugatra vándorlása – hangsúlyoznám.

Köszönjük az interjút!

A kérdéseket összeállította: Péterfi Botond
A szöveget gondozta: Tinkó Máté

Hasznos linkek

uni-nke.hu
Sütikezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató

Kapcsolat

+36 1 432 9000 /20 885
info@ludovikacollegium.hu 

1089 Budapest, Diószegi Sámuel utca 30.
Gépjárművel a Sárkány utca felől megközelíthető.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése érdekében. Bővebb információt a Sütikezelési Tájékoztatóban talál.
Elfogadom a javasolt sütibeállításokat