Ugrás a tartalomhoz
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
  • Rólunk
    • Hallgatók
    • Programkabinet
    • Board
    • GY.I.K.
    • Céljaink
  • Hírek
    • Képzés
    • Közösség
    • Beszámoló
    • ÚtOn
  • Szakmai anyagok
    • Interjú
    • Tollhegy
    • Nemzetközi sajtószemle
    • Könyvrecenzió
    • Jogász szemmel a világ
  • Podcast
  • About Us
    • Our Statement
    • Main Goals
    • Study Program
    • Leading Professors
    • Teaching Methods
    • Talent Program Internships
    • Contacts
  • Felvételi
Instagram Facebook Youtube

A soros elnökség nyomában

Változatos kihívások, egyéni és csapatsikerek, tanulmányutak – eseménydús félévet zárt a Ludovika Collegium

Aktuális félévünk lezárása a vezetőség tagjainak – Kitta Annamária irodavezető asszony, dr. Cseri Petra Patrícia osztályvezető asszony, Dr. Kovács László vezérőrnagy, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Tovább»
2025.12.19.

A mesterséges intelligencia szerepe az oktatásban és az akadémiai közegben – Dr. Dietz Ferenccel Szabó Noémi beszélget

Aktuális podcastadásunk meghívott vendége Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke, a Mesterséges Intelligencia Koalíció Oktatási és Tudatosítási Munkacsoportjának vezetője, akivel Szabó Noémi, a

Tovább»
2025.12.18.

A Kína–KKE Turisztikai Koordinációs Központ bemutatása és tudósítás a 2025. évi Turizmus Nap eseményeiről

A Kína–KKE Turisztikai Koordinációs Központ (továbbiakban: Központ) szervezésében 2025. november 28-án került megrendezésre az „Új Horizontok & Kulturális Hidak – Turizmus Nap 2025” című szakmai

Tovább»
2025.12.17.

Szolgáló vezetés a közszférában – közéleti est Soltész Miklós államtitkárral

December 2-án inspiráló est zajlott a Ludovika Collegium (LC) Aulájában, ahol a közéleti beszélgetéssorozat legújabb vendége Soltész Miklós, a Miniszterelnökség egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős

Tovább»
2025.12.15.

Alumni kötelékek, avagy hogyan él tovább a Ludovika Collegium közössége?

A Ludovika Collegium közösségének egyik legnagyobb ereje, hogy a képzés befejezése után is aktív marad a hallgatók kapcsolata — akár akkor is, amikor már különböző

Tovább»
2025.12.15.

Miért az ENSZ? – a Ludovika Collegium hallgatói angol nyelvű beszédekben méltatták a nők társadalmi szerepét

„ENSZ’80 – Peking’30: közösen építjük a jövőt” címmel szervezett közös nemzetközi konferenciát a Magyar ENSZ Társaság a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel (NKE) és a Women4Diplomacy International szervezettel

Tovább»
2025.12.12.

Kevesebb mint fél év múlva Magyarország fogja ellátni az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét, ami komoly lehetőség és egyben nagy felelősség is országunk számára.

Mi tulajdonképpen a „soros elnökség”?
A Lisszaboni Szerződés hozta létre a hathavonta rotálódó elnökséget. Ezen elnökség egy „kötelesség”,  melyet Nagy-Britannia kilépése – a BREXIT – óta tizennégy helyett tizenhárom és fél évente töltenek be az országok. Az elnökséget úgynevezett triók alkotják, mely három ország – Magyarország esetében a másik két tag Spanyolország és Belgium – összehangolt működését jelenti. A triók egyik legfontosabb feladata egy közös program összeállítása, amit az Általános Ügyek Tanácsában – amely túlnyomórészt az uniós tagállamok európai ügyekért felelős minisztereiből áll – mutatnak be a trió első tagjának elnökölése előtt. A bemutatott közös program részletes kidolgozása azonban már a tagállamok egyéni feladata. Fontos, hogy a program nem „kőbevésett”, egy-egy váratlan esemény – mint például Ukrajna Oroszország általi megtámadása – változtatásra és gyors reakcióra tudja kényszeríteni az épp elnöklő országot. A közös program bemutatása után pedig megkezdődik a tizennyolc hónapos elnökségi ciklus, ahol ezen hosszú távú célok és cselekvési tervek megvalósítása a cél.

A soros elnökséget betöltő ország felel az elnökség folytonosságának – gördülékeny működésének – biztosításáért, a tagállamok közötti együttműködés fenntartásáért és javításáért, illetve a jogalkotási folyamatok szabályszerűségének betartásáért. Legfontosabb két feladata az elnöklő országnak azonban a Tanács és a különböző előkészítő szervek üléseinek előkészítése és vezetése, valamint a Tanács képviselete a többi uniós intézménnyel fennálló kapcsolatban. Az összes ülést – a Külügyek Tanácsának kivételével – az elnökség vezeti. A soros elnökséget ellátó állam feladata továbbá a tagállamok összehívása a Tanács, a Coreper (Állandó Képviselők Bizottsága – a szerk.) és a munkacsoportok üléseire, ahol egyben a levezető elnöki tisztséget is betölti. Az elnöknek szigorúan semlegesnek kell maradnia elnökölése alatt, az ülések napirendi pontjának meghatározásában azonban szabad keze van. A Tanács munkáját a Főtitkár és az általa irányított főtitkárság segíti az adminisztratív szervezet irányításával.

A Tanács második legfontosabb – korábban már említett – feladata az uniós intézménnyel fennálló kapcsolatoknak a képviselete, ugyanis az elnökség képviseli a tanácsot a többi uniós intézmény előtt. Az Európai Parlamenttel és a Bizottsággal folytat leggyakrabban a Tanács háromoldalú megbeszéléseket, ahol jogalkotási javaslatokkal kapcsolatosan igyekszik megállapodásra jutni a másik két, említett szervezettel. Ezenkívül az elnökség folyamatosan kapcsolatot tart az Európai Tanács elnökével és az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjével is.

A spanyol–belga–magyar trió
2023. június 27-én a spanyol–belga–magyar trió az Általános Ügyek Tanácsában közösen bemutatott programjában négy sarokkövet határozott meg. Az első a gazdaságot és a versenyképességet veszi célkeresztbe. Ez magában foglalja az EU egységes piacának bővítését, ehhez megfelelő keretek és szabályozások létrehozását, a gazdasági versenyképesség és rugalmasság javítását, az iparpolitikában történő „zöld”, digitális átállást, a rugalmasság és versenyképesség előmozdítását, a bankunió kiteljesítését, a közös áfarendszer és vámkódex modernizálását, valamint a fogyasztók jogainak védelmét és a fenntarthatóbb fogyasztói szokások ösztönzését.

Második pontként fogalmazta meg a trió az uniós polgárok szabadságának és biztonságának fontosságát, kihegyezve azt a migráció témájára, ami mind a három országot az elmúlt évtizedben komoly kihívások elé állította. Ezért szerepel tervükben a menekültügyi rendszer és a migrációs menekültügyi paktum reformja, továbbá a schengeni térség működésének javítása is, az illegális migráció elleni küzdelem és a külső határok védelme mellett. További célkitűzése a triónak a határon átívelő terrorizmus és szervezett bűnözés megelőzése, a nők, gyermekek védelme, illetve a rasszizmus elleni fellépés is.

„Zöldebb és igazságosabb Európa” néven található meg a trió harmadik pontja, melyben a zöld politika, zöld átállás, közös agrárpolitika, a szociális és energiapolitika is megjelenik. A „Fit for 55” csomag (az Európai Unió üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 55%-os csökkentése 2030-ig – a szerk.) gyors megvalósítása, az erdőgazdálkodás javítása, a 2027 utáni új közös agrárpolitika kialakítása, a határokon átnyúló energiainfrastruktúrák fejlesztése, a megfizethető és hozzáférhető energiaellátás biztosítása, továbbá a demográfiai kihívások kezelése és orvoslása szerepel a trió tervei között.

Az utolsó, azaz negyedik közös pont pedig nem más, mint az érdekek és értékek képviselete az uniós külpolitikában, mely Ukrajna megtámadása óta egyre sürgetőbb reformokat és határozott fellépést követel. A spanyol–belga–magyar trió kiemelte, támogatja Ukrajnát, többek között humanitárius segéllyel, hogy önvédelemhez való jogát gyakorolhassa. Emellett az EU stratégiai autonómiájának megtartása és iránytűjének, illetve védelempolitikájának kidolgozása is fontos szerepet fog játszani az elnökség alatt. Magyarország számára kiemelt témának fog számítani a  bővítés- és szomszédságpolitika, melyet a koppenhágai kritériumoknak való megfelelés ösztönzésével és a politikai párbeszéd fokozásával kíván előmozdítani, főként a nyugat-balkáni bővítéssel kapcsolatosan.

Magyarország a trió által előre meghatározott célok közül a kormánytagok közlései alapján ezeket a – még nem „kőbe vésett” – prioritásokat fogalmazta meg: a bővítési folyamat előmozdítása, az európai versenyképesség erősítése, a demográfiai kihívások kezelése, az illegális migráció megállítása, az európai védelmi politika erősítése, végül, de nem utolsósorban a kohéziós politika.

Szerző: Plank Zsófia

Felhasznált források:
https://www.consilium.europa.eu/hu/council-eu/presidency-council-eu/
https://www.ludovika.hu/blogok/ot-perc-europa-blog/2023/06/28/a-spanyol-belga-magyar-eu-elnoksegi-trio-programja/
https://twitter.com/JuditVarga_EU/status/1660665891439140866

A kiemelt kép forrása:
https://europeanconservative.com/wp-content/uploads/2023/05/shutterstock_2157512893.jpg

Hasznos linkek

uni-nke.hu
Sütikezelési tájékoztató
Adatvédelmi tájékoztató

Kapcsolat

+36 1 432 9000 /20 885
info@ludovikacollegium.hu 

1089 Budapest, Diószegi Sámuel utca 30.
Gépjárművel a Sárkány utca felől megközelíthető.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése érdekében. Bővebb információt a Sütikezelési Tájékoztatóban talál.
Elfogadom a javasolt sütibeállításokat